Fyzikálna Eliza
Cieľ: Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché základoškolské fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.
Popis: Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne jednoduchý tvar a formu:
Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou 240 kg do výšky 36 m za 90 s. Aký je výkon motora? (g = 10 m s^-2)
Vidíme, že:
- otázkou/úlohou je posledná veta
- vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon")
- je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s)
- dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ kg m^2 s^-3)
- konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť
- majú daný rozmer
V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj:
výkon (kg m^2 s^-3) = hmotnosť (kg) * g (m s^-2) * výška (m) / čas (s)
Takéto riešenie bez porozumenia pripomína Elizu, program, ktorý konverzuje s človekom, hľadá kľúčové slová, a dúfa, že človek mu poskytne dostatok údajov, aby rozhovor mohol pokračovať. Systém slovám pritom nerozumie a riadi sa len pár pravidlami, napriek tomu vzbudzuje dojem, že vedie naozajstnú konverzáciu.
Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh.