BakTema Fyzikalna Eliza: Rozdiel medzi revíziami
(kurziva pre slovny priklad) |
(linka na zoznam bc tem) |
||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
== Fyzikálna Eliza == | == Fyzikálna Eliza == | ||
+ | |||
+ | <small>(Zadanie bakalárskej práce, [[Topics_for_Bachelor_Theses/sk|naspäť na zoznam bakalárskych prác]])</small> | ||
'''Cieľ''': Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché slovné fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov. | '''Cieľ''': Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché slovné fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov. |
Verzia zo dňa a času 11:44, 27. september 2009
Fyzikálna Eliza
(Zadanie bakalárskej práce, naspäť na zoznam bakalárskych prác)
Cieľ: Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché slovné fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.
Popis: Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne jednoduchý tvar a formu:
Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>)
Vidíme, že:
- otázkou/úlohou je posledná veta
- vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon")
- je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s)
- dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ <math>kg.m^2.s^{-3}</math>)
- konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť
- majú daný rozmer
V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj:
výkon (<math>kg.m^2.s^{-3}</math>) = hmotnosť (<math>kg</math>) * g (<math>m. s^{-2}</math>) * výška (<math>m</math>) / čas (<math>s</math>)
Takéto riešenie bez porozumenia pripomína Elizu, program, ktorý konverzuje s človekom, hľadá kľúčové slová, a dúfa, že človek mu poskytne dostatok údajov, aby rozhovor mohol pokračovať. Systém slovám pritom nerozumie a riadi sa len pár pravidlami, napriek tomu vzbudzuje dojem, že vedie naozajstnú konverzáciu.
Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh.
Literatúra:
- http://www.priklady.eu/sk/Fyzika/Mechanicka-praca/Vykon.alej
- viacero zbierok fyzikálnych úloh podľa výberu
- http://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA
Požiadavky: Sympatia k fyzike (najmä schopnosť riešiť fyzikálne príklady s porozumením, nie mechanicky), tvorivé nápady potrebné k tvorbe pravidiel, znalosť jazyka vhodného na spracovanie-parsovanie vstupného textu (napr. Perl).
Téma je voľná, v prípade záujmu ma kontaktujte: Michal Malý