|
|
Riadok 1: |
Riadok 1: |
− | '''Vážené diplomantky a vážení diplomanti,'''
| + | This page is available only in its [[Recommendation for Writing Bachelor and Diploma Theses/sk|Slovak version]]. |
− | | + | |
− | o písaní diplomoviek možno odporúčať knihu
| + | |
− | | + | |
− | [Katu98] KATUSCAK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce. 117 p. Bratislava: Stimul 1998. ISBN 80-85697-69-6 | + | |
− | | + | |
− | a o organizácii výskumnej práce ai.
| + | |
− | | + | |
− | [Kim93] KIM, S. H. 1993. Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows 1993. ISBN 80-85741-01-6. | + | |
− | | + | |
− | English original: KIM, S. H. 1990. Essence of Creativity. Oxford: Oxford University Press 1990
| + | |
− | | + | |
− | odkiaľ citujeme zo s. 108
| + | |
− | | + | |
− | Tabuľka 8.1. Ilustratívna osnova správy o napredovaní v myšlienkovom alebo teoretickom úsilí
| + | |
− | | + | |
− | # Súhrn
| + | |
− | # Cieľ
| + | |
− | #* Čo je účelom práce
| + | |
− | # Pozadie
| + | |
− | #* Prehľad literatúry
| + | |
− | #** Aká bola povaha podobných už hotových prác?
| + | |
− | #* Relevancia
| + | |
− | #** Akým spôsobom a do akej miery sú už existujúce poznatky relevantné cieľu?
| + | |
− | #* Irelevancia
| + | |
− | #** Akým spôsobom a do akej miery je predchádzajúca práca nerelevantná?
| + | |
− | # Prístup
| + | |
− | #* Aký je pojmový rámec oblasti problému?
| + | |
− | #* Aká metodika alebo technika sa použila?
| + | |
− | #* Aké činnosti, operácie alebo experimenty sa urobili?
| + | |
− | # Výsledky
| + | |
− | #* Pozitívne
| + | |
− | #** Aké sú predbežné alebo konečné výsledky?
| + | |
− | #** Ako sa dá súčasná práca prispôsobiť, rozšíriť alebo inak modifikovať, s účelom ľahšie dosiahnuť cieľ?
| + | |
− | #* Negatívne
| + | |
− | #** Aká je povaha a rozsah každého úspechu?
| + | |
− | # Stratégia
| + | |
− | #* Obmedzenia súčasného prístupu
| + | |
− | #** Aké sú nedostatky súčasného prístupu
| + | |
− | #* Budúca práca
| + | |
− | #** Čo bude ešte potrebné urobiť?
| + | |
− | # Doplnky
| + | |
− | #* Literatúra
| + | |
− | #* Dodatky
| + | |
− | #** Technické podrobnosti
| + | |
− | #** Pomocné informácie
| + | |
− | #** Počítačové programy
| + | |
− | #* Obrázky
| + | |
− | #* Iné
| + | |
− | | + | |
− | Hodno poznamenať, že horeuvedené dva bibliografické odkazy o knihách sa pridŕžajú doleuvedenej normy ISO 690 s tým, že ich citácie resp. citovania v texte by sa správne mali identifikovať ako (Katuscak, 1998) resp. (Kim, 1993, s. 108). Preferujem skomprimovanu formu [Katu98], platné je aj [Ka] a [Ki] alebo [1] a [2], keby sme odkazy v zozname na konci práce takto označili.
| + | |
− | | + | |
− | Autor sa identifikuje verzálami celého priezviska a za čiarkou súborom skratiek krstných mien. Ďalší spoluautori sa indikujú buď zaužívanou skratkou et al. (čo znamená: a ďalší) alebo sa oddelia pomlčkami napr.
| + | |
− | CYRIL, X. Y. Z. - METOD, A. B. C. 869. Designing a Pretty New Font for Slavonic Language(s) Long Time before Guttenberg. Unpublished manuscript. Nitrava: Unknown Nopublisher 869. ISBN not given.
| + | |
− | | + | |
− | Názov knihy sa vždy uvádza kurzívou/italics a povinne je aj ISBN.
| + | |
− | Nepovinný je počet strán a miesto vydania. Ak ale uvádzate miesto vydania, musí sa tento reťazec na konci označiť dvojbodkou. Každú položku v odkaze oddeľujeme BODKOU a medzerou, lebo podľa tejto konvencie sa jednak rozoznáva miesto vydania a budú sa čoskoro globálne triediť položky pre dátabázové spracovanie odkazov.
| + | |
− | | + | |
− | Trocha inak sa zapisujú bibliografické odkazy na články v časopisoch.
| + | |
− | Treba okrem autora, roku a názvu článku uviesť aj časopisecký ročník, číslo daného zväzku (Volume) a čísla strán, na ktorých je článok vo forme pp. 123-456. Pp. je skratka od anglického pages. Ak ide o jedinú stránku, tak p. 123. Kurzívou sa v tomto pripade uvádza názov časopisu. Povinné je ISSN.
| + | |
− | | + | |
− | Webovské a e-mailové zdroje treba uviesť analogicky, t. j. meno autora. rok. názov textu alebo multimediálneho titulu. URL. resp. Personal e-mail (dátum). V style MLA (WALKER, J. R. 1995. MLA-Style Citations of Electronic Sources. http://www.cas.usf.edu/english/walker/mla.html
| + | |
− | tento odkaz preberám z [Katu98] s. 100) sa aj názov e-mailu či MM titulu uvádza v kurzíve.
| + | |
− | | + | |
− | Medzinárodné normy sa uvádzajú takto:
| + | |
− | ISO 690:1987: ''Documentation - Bibliographic references - Content, form and structure.''
| + | |
− | Všetko za druhou dvojbodkou kurzívou.
| + | |
− | | + | |
− | Osobná komunikácia, keď Vám niečo povie napr. Dežo pod viechou, no a má to relevanciu k Vašej téme a nie je to Váš vlastný nápad, sa uvádza takto:
| + | |
− | DEZIDER, D. 2000. Ako na to celkom perfektne. Personal communication. Bratislava: december 2000.
| + | |
− | V tomto prípade možno vynechať aj názov diela.
| + | |
− | | + | |
− | Zretelným oddelením prevzatých vedomostí od svojich sa zbavujete jednak zodpovednosti za možné chyby a druhak sa vyhýbate možnému až právnemu postihu za plagiátorstvo. Obzvlášť rozumné je prevziať PRESNÉ definície pojmov z renomovanej knihy. S vlastnými nedomyslenými definíciami v diplomovkách z matematiky a informatiky niekedy totiž vznikajú neobyčajne zapeklité komplikácie, ktoré môžu prinajhoršom zdevalvovať celú hodnotu Vašej práce.
| + | |
− | | + | |
− | '''Najčastejšie chyby v diplomovkách'''
| + | |
− | | + | |
− | Vážení diplomanti,
| + | |
− | | + | |
− | nasledujúci prehľad najčastejších zbytočných chýb Vás môže už teraz autorsky inšpirovať a zároveň môže ušetriť v diplomovkovom procese veľa času a (ne)kvality. Chyby nie sú všetky, zozbierali sme ich v diplomovkách z grafiky začiatkom 90. rokov a sú usporiadané podľa rastúcej závažnosti:
| + | |
− | | + | |
− | * Úprava textu a obrázkov, chýbajúce mená obrázkov.
| + | |
− | * Chaotický citačný (na pramene) a odkazový (na iné časti textu) aparát.
| + | |
− | * Terminologické chyby, "svoje" pojmy.
| + | |
− | * Neúplný, zastaraný (za 2 roky vyšli stovky článkov) alebo nepresný zoznam prameňov.
| + | |
− | * Používanie v práci nedefinovaných pojmov, spoliehanie sa na samozrejmosť výkladu, stotožňovanie adresáta textu a programu so sebou.
| + | |
− | * Rozpory v označení (vhodné je zaradiť prehľad označení).
| + | |
− | * Začiatočnické chyby v zobrazovaní a interakcii, napr. chýbajúca úvodná obrazovka či neponúknutá funkčná vetva.
| + | |
− | * Neokomentovanosť programu, nepriznané použitie práce iných autorov (unity, procedury, hedre).
| + | |
− | * Nerozlíšenie prevzatých a svojich myšlienok.
| + | |
− | * Nezadaný alebo matne zadaný cieľ a/alebo metóda práce.
| + | |
− | * V závere práce nezrekapitulovaný svoj autorský prínos v teoretickej a praktickej časti práce.
| + | |
− | * Chýbajúca diskusia o výhodách a nevýhodách navrhnutého riešenia.
| + | |
− | * Neproporčnosť, napr. priveľa textu o naštudovanej teórii a skoro nič o vlastnom postupe, o alternatívach svojho rozhodovania.
| + | |
− | * Nedodržanie dohodnutého rozsahu práce (max. objem textu do 50 strán po 30 riadkov a 60 znakov), priloženie listingov namiesto diskety či cédéčka.
| + | |
− | * Dôsledky časovej tiesne tam, kde sa diplomovka nepochopila ako dvojročná pravidelná a systematická práca, čiže skutočná príprava na kaýždodennosť budúceho povolania.
| + | |
− | * Nesúlad obsahu a vlastného prínosu práce s prezentáciou na obhajobe.
| + | |
− | | + | |
− | Uvedené chyby su zväčša chyby spôsobu podania svojich výsledkov a niekedy zbytočne prispievaju ku zníženiu hodnotenia diplomovej práce. Diplomovka je Vaša prvá kniha, a práve preto by mala byť čo najlepšia.
| + | |
− | | + | |
− | '''Andrej Ferko'''
| + | |
− | | + | |
− | PS. Ďalšie knihy o písaní diplomoviek nájdete v Katuscakovej knihe, malú A5 žltú príručku o prezentácii predávajú v skriptárni FEI STU, novšia kniha vyšla ešte na Žilinskej univerzite od prof. Puškára.
| + | |