BakTema Fyzikalna Eliza: Rozdiel medzi revíziami
(popis temy) |
(krajsie vzorce a nadpisy) |
||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
== Fyzikálna Eliza == | == Fyzikálna Eliza == | ||
− | Cieľ: Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché základoškolské fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov. | + | '''Cieľ''': Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché základoškolské fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov. |
− | Popis: | + | '''Popis''': |
Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne | Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne | ||
jednoduchý tvar a formu: | jednoduchý tvar a formu: | ||
− | Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou 240 kg do výšky 36 m za 90 s. Aký je výkon motora? (g = 10 m s^-2) | + | Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>) |
Vidíme, že: | Vidíme, že: | ||
Riadok 14: | Riadok 14: | ||
* vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon") | * vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon") | ||
* je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s) | * je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s) | ||
− | * dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ kg m^2 s^-3) | + | * dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ <math>kg.m^2.s^{-3}</math>) |
* konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť | * konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť | ||
* majú daný rozmer | * majú daný rozmer | ||
Riadok 20: | Riadok 20: | ||
V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj: | V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj: | ||
− | výkon (kg m^2 s^-3) = hmotnosť (kg) * g (m s^-2) * výška (m) / čas (s) | + | výkon (<math>kg.m^2.s^{-3}</math>) = hmotnosť (<math>kg</math>) * g (<math>m. s^{-2}</math>) * výška (<math>m</math>) / čas (<math>s</math>) |
Riadok 26: | Riadok 26: | ||
Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh. | Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh. | ||
+ | |||
+ | '''Literatúra''': | ||
+ | |||
+ | http://www.priklady.eu/sk/Fyzika/Mechanicka-praca/Vykon.alej |
Verzia zo dňa a času 11:30, 27. september 2009
Fyzikálna Eliza
Cieľ: Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché základoškolské fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.
Popis: Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne jednoduchý tvar a formu:
Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>)
Vidíme, že:
- otázkou/úlohou je posledná veta
- vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon")
- je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s)
- dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ <math>kg.m^2.s^{-3}</math>)
- konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť
- majú daný rozmer
V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj:
výkon (<math>kg.m^2.s^{-3}</math>) = hmotnosť (<math>kg</math>) * g (<math>m. s^{-2}</math>) * výška (<math>m</math>) / čas (<math>s</math>)
Takéto riešenie bez porozumenia pripomína Elizu, program, ktorý konverzuje s človekom, hľadá kľúčové slová, a dúfa, že človek mu poskytne dostatok údajov, aby rozhovor mohol pokračovať. Systém slovám pritom nerozumie a riadi sa len pár pravidlami, napriek tomu vzbudzuje dojem, že vedie naozajstnú konverzáciu.
Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh.
Literatúra:
http://www.priklady.eu/sk/Fyzika/Mechanicka-praca/Vykon.alej