State examinations for Master program in Cognitive Science: Rozdiel medzi revíziami
Riadok 3: | Riadok 3: | ||
'''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br> | '''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br> | ||
− | ''' | + | '''2-IKV-953 Teórie a empirické metódy v kognitívnej vede''' |
#Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia | #Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia | ||
− | |||
# Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy; teórie identity – prednosti a nedostatky | # Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy; teórie identity – prednosti a nedostatky | ||
− | |||
# Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson) | # Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson) | ||
− | |||
# Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia). | # Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia). | ||
− | |||
# Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania. | # Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania. | ||
− | |||
# Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti. | # Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti. | ||
− | |||
# Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty. | # Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty. | ||
− | |||
# Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania. | # Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania. | ||
− | |||
# Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model). | # Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model). | ||
− | |||
# Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia). | # Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia). | ||
− | |||
# Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.). | # Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.). | ||
− | |||
# Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu. | # Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu. | ||
− | |||
# Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály). | # Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály). | ||
− | |||
# Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč). | # Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč). |
Verzia zo dňa a času 07:54, 20. jún 2015
9.2.11. Sylaby štátnych záverečných skúšok
magisterského študijného programu
Kognitívna veda
Garant: Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.
2-IKV-953 Teórie a empirické metódy v kognitívnej vede
- Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia
- Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy; teórie identity – prednosti a nedostatky
- Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson)
- Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia).
- Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania.
- Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti.
- Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty.
- Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania.
- Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model).
- Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia).
- Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.).
- Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu.
- Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály).
- Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč).