State examinations for Master program in Cognitive Science: Rozdiel medzi revíziami

(Created page with "= 9.2.11. Sylaby štátnych záverečných skúšok<br>magisterského študijného programu<br>Kognitívna veda<br> = '''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br>")
 
Riadok 2: Riadok 2:
  
 
'''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br>
 
'''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br>
 +
 +
'''Štátnicový predmet 2-IKV-953 Teórie a empirické metódy v kognitívnej vede'''
 +
 +
#Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia
 +
 +
# Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy;  teórie identity – prednosti a nedostatky
 +
 +
# Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson)
 +
 +
# Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia).
 +
 +
# Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania.
 +
 +
# Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti.
 +
 +
# Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty.
 +
 +
# Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania.
 +
 +
# Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model).
 +
 +
# Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia).
 +
 +
# Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.).
 +
 +
# Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu.
 +
 +
# Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály).
 +
 +
# Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč).

Verzia zo dňa a času 07:52, 20. jún 2015

9.2.11. Sylaby štátnych záverečných skúšok
magisterského študijného programu
Kognitívna veda

Garant: Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.

Štátnicový predmet 2-IKV-953 Teórie a empirické metódy v kognitívnej vede

  1. Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia
  1. Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy;  teórie identity – prednosti a nedostatky
  1. Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson)
  1. Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia).
  1. Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania.
  1. Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti.
  1. Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty.
  1. Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania.
  1. Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model).
  1. Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia).
  1. Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.).
  1. Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu.
  1. Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály).
  1. Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč).