BakTema Fyzikalna Eliza: Rozdiel medzi revíziami

(podpis a kontakt)
(obsadenie temy)
 
(4 medziľahlé úpravy od rovnakého používateľa.)
Riadok 1: Riadok 1:
 
== Fyzikálna Eliza ==
 
== Fyzikálna Eliza ==
  
'''Cieľ''': Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché základoškolské fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.
+
<small>(Zadanie bakalárskej práce, [[Topics_for_Bachelor_Theses/sk|naspäť na zoznam bakalárskych prác]])</small>
 +
 
 +
'''Cieľ''': Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché slovné fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.
  
 
'''Popis''':
 
'''Popis''':
Riadok 7: Riadok 9:
 
jednoduchý tvar a formu:
 
jednoduchý tvar a formu:
  
Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>)
+
''Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>)''
  
 
Vidíme, že:
 
Vidíme, že:
Riadok 29: Riadok 31:
 
'''Literatúra''':
 
'''Literatúra''':
  
http://www.priklady.eu/sk/Fyzika/Mechanicka-praca/Vykon.alej
+
* http://www.priklady.eu/sk/Fyzika/Mechanicka-praca/Vykon.alej
http://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA
+
* viacero zbierok fyzikálnych úloh podľa výberu
 +
* http://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA
  
 
'''Požiadavky''':
 
'''Požiadavky''':
Riadok 36: Riadok 39:
  
  
Téma je voľná, v prípade záujmu ma kontaktujte: [[Michal Maly|Michal Malý]]
+
Tému riesi Miroslav Kocun

Aktuálna revízia z 13:11, 10. november 2009

Fyzikálna Eliza

(Zadanie bakalárskej práce, naspäť na zoznam bakalárskych prác)

Cieľ: Vytvoriť program schopný riešiť jednoduché slovné fyzikálne príklady, využitím pravidiel pre rozmerovú analýzu a hľadania niekoľkých kľúčových slov.

Popis: Fyzikálne úlohy, ktoré nájdeme v učebniciach pre základné školy, majú zvyčajne jednoduchý tvar a formu:

Motor výťahu zdvihne rovnomerným pohybom náklad s hmotnosťou <math>240 kg</math> do výšky <math>36 m</math> za <math>90 s</math>. Aký je výkon motora? (g = <math>10 m.s^{-2}</math>)

Vidíme, že:

  • otázkou/úlohou je posledná veta
  • vyskytuje sa v nej kľúčové slovo ("výkon")
  • je ľahké určiť rozmery vstupných údajov (kg, m, s)
  • dá sa vytvoriť krátka tabuľka kľúčových slov spolu s ich rozmerom (výkon ~ <math>kg.m^2.s^{-3}</math>)
  • konštanty, ktoré sú v texte dané, treba vždy všetky použiť
  • majú daný rozmer

V tejto úlohe, aj bez toho, aby sme rozumeli textu, je len jediný spôsob, ako skombinovať vstupné údaje, aby sme dostali výstupný údaj:

výkon (<math>kg.m^2.s^{-3}</math>) = hmotnosť (<math>kg</math>) * g (<math>m. s^{-2}</math>) * výška (<math>m</math>) / čas (<math>s</math>)


Takéto riešenie bez porozumenia pripomína Elizu, program, ktorý konverzuje s človekom, hľadá kľúčové slová, a dúfa, že človek mu poskytne dostatok údajov, aby rozhovor mohol pokračovať. Systém slovám pritom nerozumie a riadi sa len pár pravidlami, napriek tomu vzbudzuje dojem, že vedie naozajstnú konverzáciu.

Fyzikálna Eliza sa rovnako môže spoliehať na jednoduchosť úloh, ich tradičnú formu, a generovať riešenia bez porozumenia. Dala by tak podnet na zamyslenie, či niektorí žiaci neriešia úlohy podobným spôsobom; nútila by formulovať úlohy spôsobom, ktorý vylučuje ich mechanické riešenie. Zároveň s obohacovaním jej pravidiel možno povedať, že sa tvorí (hoci nedokonalý) experný systém na riešenie fyzikálnych úloh.

Literatúra:

Požiadavky: Sympatia k fyzike (najmä schopnosť riešiť fyzikálne príklady s porozumením, nie mechanicky), tvorivé nápady potrebné k tvorbe pravidiel, znalosť jazyka vhodného na spracovanie-parsovanie vstupného textu (napr. Perl).


Tému riesi Miroslav Kocun