Recommendation for Writing Bachelor and Diploma Theses/sk: Rozdiel medzi revíziami
(New page: '''Vážené diplomantky a vážení diplomanti,''' o písaní diplomoviek možno odporúčať knihu [Katu98] KATUSCAK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce. ...) |
d |
(Jedna medziľahlá úprava od rovnakého používateľa.) | |
(Žiaden rozdiel)
|
Aktuálna revízia z 22:08, 15. september 2008
Vážené diplomantky a vážení diplomanti,
o písaní diplomoviek možno odporúčať knihu
[Katu98] KATUSCAK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce. 117 p. Bratislava: Stimul 1998. ISBN 80-85697-69-6
a o organizácii výskumnej práce ai.
[Kim93] KIM, S. H. 1993. Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows 1993. ISBN 80-85741-01-6.
English original: KIM, S. H. 1990. Essence of Creativity. Oxford: Oxford University Press 1990
odkiaľ citujeme zo s. 108
Tabuľka 8.1. Ilustratívna osnova správy o napredovaní v myšlienkovom alebo teoretickom úsilí
- Súhrn
- Cieľ
- Čo je účelom práce
- Pozadie
- Prehľad literatúry
- Aká bola povaha podobných už hotových prác?
- Relevancia
- Akým spôsobom a do akej miery sú už existujúce poznatky relevantné cieľu?
- Irelevancia
- Akým spôsobom a do akej miery je predchádzajúca práca nerelevantná?
- Prehľad literatúry
- Prístup
- Aký je pojmový rámec oblasti problému?
- Aká metodika alebo technika sa použila?
- Aké činnosti, operácie alebo experimenty sa urobili?
- Výsledky
- Pozitívne
- Aké sú predbežné alebo konečné výsledky?
- Ako sa dá súčasná práca prispôsobiť, rozšíriť alebo inak modifikovať, s účelom ľahšie dosiahnuť cieľ?
- Negatívne
- Aká je povaha a rozsah každého úspechu?
- Pozitívne
- Stratégia
- Obmedzenia súčasného prístupu
- Aké sú nedostatky súčasného prístupu
- Budúca práca
- Čo bude ešte potrebné urobiť?
- Obmedzenia súčasného prístupu
- Doplnky
- Literatúra
- Dodatky
- Technické podrobnosti
- Pomocné informácie
- Počítačové programy
- Obrázky
- Iné
Hodno poznamenať, že horeuvedené dva bibliografické odkazy o knihách sa pridŕžajú doleuvedenej normy ISO 690 s tým, že ich citácie resp. citovania v texte by sa správne mali identifikovať ako (Katuscak, 1998) resp. (Kim, 1993, s. 108). Preferujem skomprimovanu formu [Katu98], platné je aj [Ka] a [Ki] alebo [1] a [2], keby sme odkazy v zozname na konci práce takto označili.
Autor sa identifikuje verzálami celého priezviska a za čiarkou súborom skratiek krstných mien. Ďalší spoluautori sa indikujú buď zaužívanou skratkou et al. (čo znamená: a ďalší) alebo sa oddelia pomlčkami napr. CYRIL, X. Y. Z. - METOD, A. B. C. 869. Designing a Pretty New Font for Slavonic Language(s) Long Time before Guttenberg. Unpublished manuscript. Nitrava: Unknown Nopublisher 869. ISBN not given.
Názov knihy sa vždy uvádza kurzívou/italics a povinne je aj ISBN. Nepovinný je počet strán a miesto vydania. Ak ale uvádzate miesto vydania, musí sa tento reťazec na konci označiť dvojbodkou. Každú položku v odkaze oddeľujeme BODKOU a medzerou, lebo podľa tejto konvencie sa jednak rozoznáva miesto vydania a budú sa čoskoro globálne triediť položky pre dátabázové spracovanie odkazov.
Trocha inak sa zapisujú bibliografické odkazy na články v časopisoch. Treba okrem autora, roku a názvu článku uviesť aj časopisecký ročník, číslo daného zväzku (Volume) a čísla strán, na ktorých je článok vo forme pp. 123-456. Pp. je skratka od anglického pages. Ak ide o jedinú stránku, tak p. 123. Kurzívou sa v tomto pripade uvádza názov časopisu. Povinné je ISSN.
Webovské a e-mailové zdroje treba uviesť analogicky, t. j. meno autora. rok. názov textu alebo multimediálneho titulu. URL. resp. Personal e-mail (dátum). V style MLA (WALKER, J. R. 1995. MLA-Style Citations of Electronic Sources. http://www.cas.usf.edu/english/walker/mla.html tento odkaz preberám z [Katu98] s. 100) sa aj názov e-mailu či MM titulu uvádza v kurzíve.
Medzinárodné normy sa uvádzajú takto: ISO 690:1987: Documentation - Bibliographic references - Content, form and structure. Všetko za druhou dvojbodkou kurzívou.
Osobná komunikácia, keď Vám niečo povie napr. Dežo pod viechou, no a má to relevanciu k Vašej téme a nie je to Váš vlastný nápad, sa uvádza takto: DEZIDER, D. 2000. Ako na to celkom perfektne. Personal communication. Bratislava: december 2000. V tomto prípade možno vynechať aj názov diela.
Zretelným oddelením prevzatých vedomostí od svojich sa zbavujete jednak zodpovednosti za možné chyby a druhak sa vyhýbate možnému až právnemu postihu za plagiátorstvo. Obzvlášť rozumné je prevziať PRESNÉ definície pojmov z renomovanej knihy. S vlastnými nedomyslenými definíciami v diplomovkách z matematiky a informatiky niekedy totiž vznikajú neobyčajne zapeklité komplikácie, ktoré môžu prinajhoršom zdevalvovať celú hodnotu Vašej práce.
Najčastejšie chyby v diplomovkách
Vážení diplomanti,
nasledujúci prehľad najčastejších zbytočných chýb Vás môže už teraz autorsky inšpirovať a zároveň môže ušetriť v diplomovkovom procese veľa času a (ne)kvality. Chyby nie sú všetky, zozbierali sme ich v diplomovkách z grafiky začiatkom 90. rokov a sú usporiadané podľa rastúcej závažnosti:
- Úprava textu a obrázkov, chýbajúce mená obrázkov.
- Chaotický citačný (na pramene) a odkazový (na iné časti textu) aparát.
- Terminologické chyby, "svoje" pojmy.
- Neúplný, zastaraný (za 2 roky vyšli stovky článkov) alebo nepresný zoznam prameňov.
- Používanie v práci nedefinovaných pojmov, spoliehanie sa na samozrejmosť výkladu, stotožňovanie adresáta textu a programu so sebou.
- Rozpory v označení (vhodné je zaradiť prehľad označení).
- Začiatočnické chyby v zobrazovaní a interakcii, napr. chýbajúca úvodná obrazovka či neponúknutá funkčná vetva.
- Neokomentovanosť programu, nepriznané použitie práce iných autorov (unity, procedury, hedre).
- Nerozlíšenie prevzatých a svojich myšlienok.
- Nezadaný alebo matne zadaný cieľ a/alebo metóda práce.
- V závere práce nezrekapitulovaný svoj autorský prínos v teoretickej a praktickej časti práce.
- Chýbajúca diskusia o výhodách a nevýhodách navrhnutého riešenia.
- Neproporčnosť, napr. priveľa textu o naštudovanej teórii a skoro nič o vlastnom postupe, o alternatívach svojho rozhodovania.
- Nedodržanie dohodnutého rozsahu práce (max. objem textu do 50 strán po 30 riadkov a 60 znakov), priloženie listingov namiesto diskety či cédéčka.
- Dôsledky časovej tiesne tam, kde sa diplomovka nepochopila ako dvojročná pravidelná a systematická práca, čiže skutočná príprava na kaýždodennosť budúceho povolania.
- Nesúlad obsahu a vlastného prínosu práce s prezentáciou na obhajobe.
Uvedené chyby su zväčša chyby spôsobu podania svojich výsledkov a niekedy zbytočne prispievaju ku zníženiu hodnotenia diplomovej práce. Diplomovka je Vaša prvá kniha, a práve preto by mala byť čo najlepšia.
Andrej Ferko
PS. Ďalšie knihy o písaní diplomoviek nájdete v Katuscakovej knihe, malú A5 žltú príručku o prezentácii predávajú v skriptárni FEI STU, novšia kniha vyšla ešte na Žilinskej univerzite od prof. Puškára.