Recommendation for Writing Bachelor and Diploma Theses: Rozdiel medzi revíziami

(New page: '''Vážené diplomantky a vážení diplomanti,''' o písaní diplomoviek možno odporúčať knihu [Katu98] KATUSCAK, D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné práce. ...)
 
(Replacing page with 'This page is available only in its Slovak version.')
 
Riadok 1: Riadok 1:
'''Vážené diplomantky a vážení diplomanti,'''
+
This page is available only in its [[Recommendation for Writing Bachelor and Diploma Theses/sk|Slovak version]].
 
+
o písaní diplomoviek možno odporúčať knihu
+
 
+
[Katu98]  KATUSCAK,  D. 1998. Ako písať vysokoškolské a kvalifikačné  práce. 117 p. Bratislava: Stimul 1998. ISBN 80-85697-69-6
+
 
+
a o organizácii výskumnej práce ai.
+
 
+
[Kim93]  KIM, S. H. 1993. Podstata tvorivosti. Bratislava: Open Windows 1993. ISBN 80-85741-01-6.
+
 
+
English original: KIM, S. H. 1990. Essence of  Creativity. Oxford: Oxford University Press 1990
+
 
+
odkiaľ citujeme zo s. 108
+
 
+
Tabuľka 8.1. Ilustratívna osnova správy o napredovaní v myšlienkovom alebo teoretickom úsilí
+
 
+
# Súhrn
+
# Cieľ
+
#* Čo je účelom práce
+
# Pozadie
+
#* Prehľad literatúry
+
#** Aká bola povaha podobných už hotových prác?
+
#* Relevancia
+
#** Akým spôsobom a do akej miery sú už existujúce poznatky relevantné cieľu?
+
#* Irelevancia
+
#** Akým spôsobom a do akej miery je predchádzajúca práca nerelevantná?
+
# Prístup
+
#* Aký je pojmový rámec oblasti problému?
+
#* Aká metodika alebo technika sa použila?
+
#* Aké činnosti, operácie alebo experimenty sa urobili?
+
# Výsledky
+
#* Pozitívne
+
#** Aké sú predbežné alebo konečné výsledky?
+
#** Ako sa  dá súčasná  práca prispôsobiť, rozšíriť alebo inak modifikovať, s účelom ľahšie dosiahnuť cieľ?
+
#* Negatívne
+
#** Aká je povaha a rozsah každého úspechu?
+
# Stratégia
+
#* Obmedzenia súčasného prístupu
+
#** Aké sú nedostatky súčasného prístupu
+
#* Budúca práca
+
#** Čo bude ešte potrebné urobiť?
+
# Doplnky
+
#* Literatúra
+
#* Dodatky
+
#** Technické podrobnosti
+
#** Pomocné informácie
+
#** Počítačové programy
+
#* Obrázky
+
#* Iné
+
 
+
Hodno poznamenať, že horeuvedené dva bibliografické odkazy o knihách sa pridŕžajú doleuvedenej normy ISO 690 s tým, že ich citácie resp. citovania v texte by sa správne mali identifikovať ako (Katuscak, 1998) resp. (Kim, 1993, s. 108). Preferujem skomprimovanu formu [Katu98], platné je aj [Ka] a [Ki] alebo [1] a [2], keby sme odkazy v zozname na konci práce takto označili.
+
 
+
Autor sa identifikuje verzálami celého priezviska a za čiarkou súborom skratiek krstných mien. Ďalší spoluautori sa indikujú buď zaužívanou skratkou et al. (čo znamená: a ďalší) alebo sa oddelia pomlčkami napr.
+
CYRIL, X. Y. Z. - METOD, A. B. C. 869. Designing a Pretty New Font for Slavonic Language(s) Long Time before Guttenberg. Unpublished manuscript. Nitrava: Unknown Nopublisher 869. ISBN not given.
+
 
+
Názov knihy sa vždy uvádza kurzívou/italics a povinne je aj ISBN.
+
Nepovinný je počet strán a miesto vydania. Ak ale uvádzate miesto vydania, musí sa tento reťazec na konci označiť dvojbodkou. Každú položku v odkaze oddeľujeme BODKOU a medzerou, lebo podľa tejto konvencie sa jednak rozoznáva miesto vydania a budú sa čoskoro globálne triediť položky pre dátabázové spracovanie odkazov.
+
 
+
Trocha inak sa zapisujú bibliografické odkazy na články v časopisoch.
+
Treba okrem autora, roku a názvu článku uviesť aj časopisecký ročník, číslo daného zväzku (Volume) a čísla strán, na ktorých je článok vo forme pp. 123-456. Pp. je skratka od anglického pages. Ak ide o jedinú stránku, tak p. 123. Kurzívou sa v tomto pripade uvádza názov časopisu. Povinné je ISSN.
+
 
+
Webovské a e-mailové zdroje treba uviesť analogicky, t. j. meno autora. rok. názov textu alebo multimediálneho titulu. URL. resp. Personal e-mail (dátum). V style MLA (WALKER, J. R. 1995. MLA-Style Citations of Electronic Sources. http://www.cas.usf.edu/english/walker/mla.html
+
tento odkaz preberám z [Katu98] s. 100) sa aj názov e-mailu či MM titulu uvádza v kurzíve.
+
 
+
Medzinárodné normy sa uvádzajú takto:
+
ISO 690:1987: ''Documentation - Bibliographic references - Content, form and structure.''
+
Všetko za druhou dvojbodkou kurzívou.
+
 
+
Osobná komunikácia, keď Vám niečo povie napr. Dežo pod viechou, no a má to relevanciu k Vašej téme a nie je to Váš vlastný nápad, sa uvádza takto:
+
DEZIDER, D. 2000. Ako na to celkom perfektne. Personal communication. Bratislava: december 2000.
+
V tomto prípade možno vynechať aj názov diela.
+
 
+
Zretelným oddelením prevzatých vedomostí od svojich sa zbavujete jednak zodpovednosti za možné chyby a druhak sa vyhýbate možnému až právnemu postihu za plagiátorstvo. Obzvlášť rozumné je prevziať PRESNÉ definície pojmov z renomovanej knihy. S vlastnými nedomyslenými definíciami v diplomovkách z matematiky a informatiky niekedy totiž vznikajú neobyčajne zapeklité komplikácie, ktoré môžu prinajhoršom zdevalvovať celú hodnotu Vašej práce.
+
 
+
'''Najčastejšie chyby v diplomovkách'''
+
 
+
Vážení diplomanti,
+
 
+
nasledujúci prehľad najčastejších zbytočných chýb Vás môže už teraz autorsky inšpirovať a zároveň môže ušetriť v diplomovkovom procese veľa času a (ne)kvality. Chyby nie sú všetky, zozbierali sme ich v diplomovkách z grafiky začiatkom 90. rokov a sú usporiadané podľa rastúcej závažnosti:
+
 
+
* Úprava textu a obrázkov, chýbajúce mená obrázkov.
+
* Chaotický citačný (na pramene) a odkazový (na iné časti textu) aparát.
+
* Terminologické chyby, "svoje" pojmy.
+
* Neúplný, zastaraný (za 2 roky vyšli stovky článkov) alebo nepresný zoznam prameňov.
+
* Používanie v práci nedefinovaných pojmov, spoliehanie sa na samozrejmosť výkladu, stotožňovanie adresáta textu a programu so sebou.
+
* Rozpory v označení (vhodné je zaradiť prehľad označení).
+
* Začiatočnické  chyby v zobrazovaní a interakcii, napr. chýbajúca úvodná obrazovka či neponúknutá funkčná vetva.
+
* Neokomentovanosť programu, nepriznané použitie práce iných autorov (unity, procedury, hedre).
+
* Nerozlíšenie prevzatých a svojich myšlienok.
+
* Nezadaný alebo matne zadaný cieľ a/alebo metóda práce.
+
* V závere práce nezrekapitulovaný svoj  autorský prínos v teoretickej a praktickej časti práce.
+
* Chýbajúca diskusia  o výhodách a nevýhodách navrhnutého riešenia.
+
* Neproporčnosť, napr. priveľa textu o naštudovanej teórii a skoro nič o vlastnom postupe, o  alternatívach svojho rozhodovania.
+
* Nedodržanie dohodnutého rozsahu  práce (max. objem textu do 50 strán po 30 riadkov a 60 znakov), priloženie listingov namiesto diskety či cédéčka.
+
* Dôsledky časovej tiesne tam, kde sa diplomovka nepochopila ako dvojročná pravidelná a  systematická práca, čiže skutočná príprava na kaýždodennosť budúceho povolania.
+
* Nesúlad obsahu a vlastného prínosu práce s prezentáciou na obhajobe.
+
 
+
Uvedené chyby su zväčša chyby spôsobu podania svojich výsledkov a niekedy zbytočne prispievaju ku zníženiu hodnotenia diplomovej práce. Diplomovka je Vaša prvá kniha, a práve preto by mala byť čo najlepšia.
+
 
+
'''Andrej Ferko'''
+
 
+
PS. Ďalšie knihy o písaní diplomoviek nájdete v Katuscakovej knihe, malú A5 žltú príručku o prezentácii predávajú v skriptárni FEI STU, novšia kniha vyšla ešte na Žilinskej univerzite od prof. Puškára.
+

Aktuálna revízia z 11:20, 20. august 2008

This page is available only in its Slovak version.